Knelpunt A4 bij Leiden opgelost

Automobilisten richting Den Haag kunnen vanaf komend weekeinde op de A4 bij Leiderdorp gebruikmaken van een extra rijbaan. Vanaf april beschikken ook weggebruikers richting Amsterdam over een derde strook. Hiermee wordt het laatste knelpunt van de A4 opgelost, maakte het ministerie van Infrastructuur en Milieu donderdag bekend.

De A4 wordt bij Leiden volledig op de schop genomen en deels verdiept aangelegd. De brug over de Oude Rijn verdwijnt en wordt vervangen door een aquaduct. Het gedeelte richting Den Haag is inmiddels klaar en daar wordt tot 2014 al het verkeer overheen geleid in twee keer drie rijstroken. In dat jaar moet ook het gedeelte richting Amsterdam klaar zijn en wordt het verkeer in beide rijrichtingen weer gesplitst.

Aangezien het om een voorlopige oplossing gaat met versmalde rijstroken, geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Vanaf 2014 mag 100 kilometer per uur worden gereden. Niettemin zorgen de extra rijstroken er nu al voor dat de wegcapaciteit met een kwart wordt vergroot. Per rijrichting kunnen per uur maximaal duizend voertuigen extra worden verwerkt, aldus het departement.

De hele A4 tussen Leiden en Burgerveen is de afgelopen jaren verbreed van twee naar drie rijstroken. Het gedeelte bij Hoogmade waar de weg parallel loopt met de hogesnelheidslijn werd in 2006 al opengesteld. Eind 2010 werd het gedeelte bij Roelofarendsveen geopend, waar onder meer een tweede aquaduct is aangelegd. De totale kosten bedragen zeshonderd miljoen euro.

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) gaf donderdag verder het startsein voor de verbreding van de wegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Als eerste wordt de A10-Oost aangepakt, later volgen nog de A1, A6 en A9. In 2020 moeten de werkzaamheden zijn afgerond. De totale investeringen hiervoor bedragen vier miljard euro.