Vrij verkennen heeft nut in Far Cry 3

Volgens Jamie Keen, hoofdontwikkelaar van Far Cry 3, kunnen we een verbeterde open wereld verwachten ten opzichte van het vorige deel. Nog steeds zal er dezelfde vrijheid om de omgeving te ontdekken zijn, alleen dit keer zit er een duidelijk doel vast aan het onderzoeken.

Hij vertelde in een interview met gameswebsite IGN dat de acties van de speler een positief effect op de omgeving kunnen hebben. Ondanks dat hij daar niet te diep op in wilde gaan, zei hij wel dat de spelers het gevoel gaan hebben iets terug te krijgen van de wereld om hun heen.

"I think Far Cry 2 pushed a lot of boundaries, but there were some bits where it wasn't quite fully realized", vertelde hij aan IGN. "The open world was cool, it was great, but it never quite comes to anything. It's kind of left open and you just get a bit lost in it."

Als voorbeeld haalt Keen de diamanten uit Far Cry 2 aan. Die kwam je in de open wereld tegen en gaven je nieuwe wapens. Voor Far Cry 3 willen ze meer van dit soort onderdelen toevoegen.

"That's the sort of thing we do want. We want you to feel like wherever you're going in the world, that's it's full of opportunity. It's not inert. There's stuff going on there. There's stuff for you to find in the world. There are plants for you to pick up. There are animals you can hunt. There's money to be found. There are activities and quests", aldus Keen.

"You should never be wandering around this world saying to yourself: ‘Man, I wish I could get there more quickly.' You're always on your way somewhere. It's kind of left open and you just get a bit lost in it. We're trying to make sure we don't end up in that situation. It's important that it has that sense of exploration, but it needs to be getting towards something."

Far Cry 3 komt in september uit voor PC, Playstation 3 en Xbox 360.