'OV-chipkaartbedrijf TLS op de schop'

Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Trans Links Systems (TLS), moet op de schop. Het bedrijf moet zich niet meer bezighouden met beleidsmatige beslissingen en de ov-chipkaart moet van alle vervoerders worden. De huidige aandeelhouders van het bedrijf NS, GVB, RET en HTM willen bovendien hun reeds geïnvesteerde geld terug.

Dat staat in een brief die is verstuurd aan Henry Meijdam, die eerder in opdracht van de regering de problemen rondom de ov-chipkaart onderzocht. Een kopie van de brief is verstuurd aan minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD).

Nu de chipkaart in het hele land is ingevoerd is het ook tijd om de organisatie kritisch tegen het licht te houden, valt te lezen. De bedrijven willen de structuur van TLS op twee punten wijzigen. Besluiten over het beleid moeten voortaan worden genomen door de nog op te richten OV-autoriteit.

Deze OV-autoriteit was een van de aanbevelingen van de commssie-Meijdam. Hij is daarna belast met de oprichting van deze autoriteit. Schultz hoopt hierdoor meer regie te krijgen over de ov-chipkaart, wat een langgekoesterde wens is van de Tweede Kamer.

De huidige aandeelhouders erkennen de 'noodzaak voor slagvaardiger besluitvorming en regie met betrekking tot concessie-overstijgende onderwerpen inzake de OV-chipkaart'. Problemen die spelen zijn bijvoorbeeld het dubbele instaptarief en de invoering van een systeem waarbij reizigers maar één keer hoeven in en uit te checken tijdens een reis met meerdere vervoerders.

Daarnaast moeten alle vervoersbedrijven kunnen toetreden tot TLS, vinden de huidige aandeelhouders. Het nieuwe bedrijf moet zich vooral richten op de distributie van kaarten en daarmee samenhangende diensten. NS, GVB, RET en HTM willen het geld dat zij al hebben geïnvesteerd in TLS echter wel terug. De afgelopen jaren investeerden de vier bedrijven gezamenlijk 164 miljoen euro in de ontwikkeling van de ov-chipkaart.


'OV-chipkaartbedrijf TLS op de schop' (Foto: Novum)