'Google volgt Internet Explorer-gebruikers ook'

Microsoft beschuldigt Google ervan de privacy-instellingen in Internet Explorer te negeren, zodat adverteerders het surfgedrag van gebruikers kunnen volgen. Eerder kwam iets soortgelijks aan het licht met Apples Safari-browser.

Surfgedrag op verschillende websites kan worden gevolgd door een site, een tekstbestandje - een zogeheten cookie - op de pc van een bezoeker te laten plaatsen, welke bij het bezoek aan een andere site weer kan worden uitgelezen. Adverteerders op de tweede website weten dan dat men ook op de eerste is geweest, en dat soort informatie kan worden gebruikt om specifieke advertenties te tonen.

Internet Explorer blokkeert zogeheten third-party cookies tenzij de site met een zogeheten P3P-privacystatement over de brug komt, waarin een aantal codes staan die aangeven hoe de cookie wordt gebruikt, met de implicatie dat deze niet voor trackingdoeleinden dient. Hier zit echter een zwakheid: om ruimte aan toekomstige privacypolicies te bieden negeren browsers onbekende P3P-statements. Die van Google zegt letterlijk: "Dit is geen P3P-policy!", een tekst die de browser niet begrijpt en dus negeert. Het effect is dat zogeheten tracking cookies geaccepteerd worden.

Microsoft heeft Google verzocht zich aan de P3P-specificatie te houden. Het bedrijf wijst erop dat Internet Explorer 9 niet vatbaar is voor de truc.

Vrijdag werd duidelijk dat Google ook Apples Safari-browser om de tuin leidde, maar dan op een andere manier: op een site werd een verborgen formulier geplaatst dat zichzelf automatisch verstuurde. Hierdoor meende Safari dat de gebruiker zelf toestemming gaf voor de plaatsing van een cookie. Google zei echter dat het om onschuldig gebruik van een 'feature' van de browser ging: er moest slechts een '+1'-knop bij advertenties kunnen worden getoond zonder dat het de bedoeling was dat gebruikers werden gevolgd.

Google lanceert binnenkort zijn nieuwe privacybeleid, waarmee dezelfde policy voor de verschillende diensten van het bedrijf gaat gelden. Dat zou eenvoudiger zijn voor gebruikers, maar er wordt vermoed dat de werkelijke insteek is dat adverteerders er gemakkelijker meer informatie over gebruikers mee kunnen binnenhalen.

Google-logo met IE-oogjes