Half miljoen KPN-klanten wijzigen wachtwoord

Van de twee miljoen KPN-klanten wier e-mailaccounts afgelopen weekeinde werden geblokkeerd hebben een half miljoen klanten hun wachtwoord gewijzigd. Dat heeft een woordvoerder van KPN donderdag gezegd.

KPN blokkeerde vrijdag de e-mailaccounts van zo'n twee miljoen klanten omdat het erop leek dat inloggegevens van klanten op internet waren verschenen. Die gegevens bleken uiteindelijk niet afkomstig te zijn van KPN, maar van thuiswinkel baby-dump.nl. KPN heeft de e-mailaccounts zaterdagavond weer geactiveerd.

Het telecombedrijf gaat de resterende anderhalf miljoen klanten oproepen hun wachtwoord alsnog te wijzigen, iets wat het bedrijf zaterdag ook al deed. Maandag stonden in alle landelijke dagbladen advertenties waarin KPN excuses aanbood en klanten opriep hun wachtwoord te wijzigen.

Klanten van KPN kunnen sinds maandag op kpn.com een schadeclaim indienen als zij menen financiële schade te hebben geleden als gevolg van het blokkeren van de e-mailaccounts.

Inmiddels zouden 450 schademeldingen zijn binnengekomen. Bestuursvoorzitter Eelco Blok gaf voor de camera van de NOS toe dat KPN steken heeft laten vallen op het gebied van de communicatie. Het bedrijf had de autoriteiten eerder op de hoogte moeten stellen van de hack, zei Blok.

Blok zei dat KPN er alles aan heeft gedaan om het netwerk zo veilig mogelijk te maken. Hij tekende hier wel aan dat op een open internet absolute veiligheid niet mogelijk is.