ING-app moet storing internetbankieren opvangen

Klanten van ING kunnen binnen enkele maanden bij een storing bij internetbankieren uitwijken naar mobiel bankieren en omgekeerd. Dat zei directielid Ron van Kemenade woensdag in een toelichting op de maatregelen die zijn genomen nadat de bank de afgelopen tijd door meerdere storingen werd getroffen. Ook de betalingsdienst iDeal moet onafhankelijk worden van de overige betaaldiensten.

Hij benadrukte dat het niet de bedoeling is dat de bank nog eens met een storing te maken krijgt. "Maar als het toch gebeurt, moeten er uitwijkmogelijkheden zijn."

De bank had vorige maand vier dagen op rij te maken met storingen. Die blijken verschillende oorzaken te hebben. De eerste twee werden door menselijke fouten veroorzaakt, de derde door een 'zeer uitzonderlijke situatie' waardoor een stuk programmeertaal verkeerd werkte en de vierde door een haperend systeem. Voor vrijwel alle systemen heeft ING een backup. "Maar omdat dit systeem het nog een beetje deed, schakelde het niet over naar de backup."

De brancheorganisatie voor webwinkels Thuiswinkel.org beklaagde zich eerder al over de storing bij iDeal. Die zou webwinkels miljoenen hebben gekost. ING stelde toen in een eerste reactie dat de beschikbaarheid van internetdiensten in de voorwaarden niet wordt gegarandeerd.

Daarmee leek de kans op een schadevergoeding verkeken, maar de bank wil er toch over praten. "We gaan het per geval bekijken. Als ING verwijtbaar is zullen wij de schade vergoeden", zei Van Kemenade. Ook particuliere klanten maken nog kans op schadevergoeding.

ING is de grootste bank in Nederland als het gaat om internetbankieren. Meer dan vier miljoen klanten bankieren via internet. De mobiele app, die sinds november beschikbaar is, is meer dan zevenhonderdduizend keer gedownload en wordt dagelijks meer dan 350.000 keer gebruikt.