Jongeren kopen steeds meer lp's

Het is weer hip om muziek op vinyl te hebben. Voor het tweede achtereenvolgende jaar is de verkoop van lp’s vorig jaar met ongeveer 30 procent gestegen. Waar enkele jaren geleden vooral 40-plussers platen kochten, is het nu ook een graag gezien product onder twintigers. "Ook nieuwe artiesten brengen graag hun muziek op lp uit", zegt Jan van Ditmarsch, directeur van muzieklabel Music on Vinyl. "Pop en rock doen het goed, dance helemaal niet."

De entertainmentbranchevereniging NVPI registreerde in 2011 een groei van 32 procent. In 2010 was de groei iets hoger doordat in dat jaar Bol.com, de Mediamarkt en de Free Recordshop begonnen met de verkoop van platen. Kleine speciaalzaken zijn niet in deze cijfers meegenomen. De individuele platenzaken van Concerto en Plato zien echter ook een flinke groei, afgelopen jaar van 20 procent. Dat is meer dan het jaar ervoor. Music on Vinyl, gespecialiseerd in lp’s, ziet een groei van 30 procent, evenveel als in 2010.

"De groep die nu veel koopt, is begin 20. Toen wij net begonnen in 2009, waren het nog vooral veertigers", zegt Van Ditmarsch. Anton Speijers, bedrijfsleider van Concerto, ziet zelfs 18-jarige meisjes die hun studiebeurs komen stukslaan door een plaat aan te schaffen. "Er worden echt niet alleen gouwe ouwe verkocht. Ook de plaat van Amy Winehouse ging 50 of 60 keer per week over de toonbank." Speijers zegt geen last te hebben van de grote winkels die ook platen zijn gaan verkopen. "Dat zijn webwinkels, maar echte vinylkopers willen toch graag dat ding in handen hebben."

Vinyl heeft nog altijd een heel klein aandeel in de totale muziekverkoop. Van de fysieke muziekdragers was volgens de NVPI in 2011 1,1 procent vinyl. In 2010 was dat nog 0,8 procent. Plato en Concerto geven aan dat 10 procent van hun verkoop bestaat uit platen.

Jongeren kopen steeds meer lp’s
Jongeren kopen steeds meer lp's (Foto: ANP)