OPTA onderzoekt problemen mail KPN

Telecomwaakhond OPTA buigt zich over de problemen die KPN ondervindt na een aanval door hackers. KPN haalde vrijdag alle mailadressen van klanten uit de lucht nadat bleek dat er gegevens op straat lagen. De OPTA kijkt of KPN voldaan heeft aan zijn wettelijke zorgplicht om klantgegevens te beschermen.

KPN is net als andere providers verplicht om technische en organisatorische maatregelen te nemen om te voorkomen dat klantgegevens uitlekken. Na de hack gingen er geluiden op dat KPN gebruikmaakte van verouderde software. De OPTA kijkt onder meer of dat het geval was en of dat verwijtbaar is.

De OPTA is de onafhankelijke toezichthouder voor de telecombranche. KPN kan een boete krijgen als er verwijten worden vastgesteld.

De mailproblemen zijn overigens nog niet opgelost. De e-mailadressen zouden om 09.00 uur weer actief zijn, maar daar kwam KPN op terug. Er zijn extra controles nodig waardoor het herstel langer duurt.