The Last Guardian 'vordert traag'

Ondanks dat Fumito Ueda gestopt is als full-time werknemer van Team ICO, komt hij nog steeds dagelijks bij het bedrijf over de vloer om te werken aan het uitgestelde The Last Story. Dit heeft Yoshida op DICE bekendgemaakt.

He comes in every day, and he’s probably one of the people who works the longest hours,” aldus Yoshida. “The project has been making progress, but slow progress. So that’s tough, but we haven’t changed any focus. It’s still a really important project and a vision we want to see realized, and Fumito’s vision is really causing a very difficult challenge for the developers, so there’s some scrapping and rebuilding — iteration in the process. That’s why [it's taking so long].

Het vertrek van Ueda is bedoeld om hem meer mogelijkheden te geven om creatief met het project aan de slag te gaan. Zijn visie op het spel zorgt voor een uitdaging bij de ontwikkelaars die het spel vorm moeten geven. Het spel is echter nog steeds in ontwikkeling en vordert langzaam doordat er regelmatig dingen geschrapt worden of opnieuw opgebouwd moeten worden.

“You know, we discussed an arrangement so he could focus on the creative side. But his work and his presence on that team never changed, so it was just more a contractual rearrangement, and that was taken as ‘he left’.”

The Last Guardian is de derde game van Team ICO, welke eerder al ICO en Shadow of the Colossus hebben uitgebracht. Hoewel de games alle drie losstaande verhalen zijn delen ze toch een aantal belangrijke zaken als mythologie en sfeer. De ontwikkeling van The Last Guardian is al in 2007 aangekondigd. Het spel zou in 2012 moeten uitkomen, nadat het gerucht eerder ging dat het in het najaar van 2011 uitkwam.