"Diablo III nog aan verandering onderhevig"

Diablo 3-fans die dezelfde ervaringen verwachten van de uiteindelijke game als van de huidige bèta zullen wellicht bedrogen uitkomen, want volgens game directeur Jay Wilson komen er nog een aantal grote veranderingen aan.

Dit betekent ook dat de verwachte releasedatum in februari hoogstwaarschijnlijk niet gehaald gaat worden. Wilson geeft aan dat de game daar nog niet aan toe is maar voegt toe dat "No one will remember if the game is late, only if it's great."

Op de Blog van Diablo 3 schrijft Wilson dat Blizzard niet enkel bezig is met het polijsten van de huidige bèta, maar dat ze ook bezig zijn met het bewerken van de basis van de game en het gamesysteem. "We're changing some of the systems we've gotten the most feedback on both internally and from the beta test, including crafting, items, core attributes, and inventory. In addition we're working on major changes to the skill and rune systems that we're not ready to talk about, but I promise you we can't possibly ship without a finished skill and rune system."

Alle details kunnen gevonden worden op de Diablo 3-blog, maar de grootste veranderingen zullen betrekking hebben op de eigenschappen van de karakters: de 'Defence'-, 'Attack'- en 'Precision'-stats zullen vervangen worden door overkoepelende 'Strength'-, 'Dexterity'-, 'Intellect'- en 'Vitality'-stats. "This change makes the stats more intuitive and fixes some of the itemization issues we were running into," aldus Wilson.

Wanneer Diablo 3 uitkomt is voorlopig dus nog niet bekend, maar Blizzard doet er alles aan om de ultieme versie te maken. "Our hope is that by embracing our iterative design process in which we question ourselves and our decisions, Diablo 3 won't just live up to our expectations, but will continue to do so a decade after it's released."