New York Times biedt per ongeluk korting aan

De New York Times heeft woensdag per ongeluk miljoenen mensen een e-mail gestuurd waarin korting op een abonnement wordt aangeboden. De e-mail was bedoeld voor mensen die onlangs hun abonnement hebben opgezegd.

In de mail werd een korting van vijftig procent beloofd voor de komende zestien weken als mensen opnieuw abonnee werden van de krant. In plaats van enkele honderden ontvingen zo'n 8,6 miljoen mensen de e-mail. Onder de geadresseerden bevonden zich ook abonnees.

Maar het bleef niet bij een enkele vergissing. Op het twitteraccount van de New York Times werd de e-mail in eerste instantie ontkend. "Als u vandaag een e-mail heeft ontvangen over opgezegde abonnementen, negeer deze. Hij is niet van ons afkomstig."

Een woordvoerster van de Times sprak van een ongelukkige fout. "Deze e-mail had naar een heel klein aantal mensen gemoeten, maar ging in plaats daarvan naar een zeer groot aantal mensen dat zijn adres ooit bij de Times heeft opgegeven", aldus Eileen Murphy. "We betreuren de fout."

De woordvoerster bood tevens haar excuses aan voor het bericht op Twitter. "De eerste tweet klopte niet en we betreuren de vergissing." Op dat moment was het kwaad echter al geschied.

Veel mensen belden of schreven de  New York Times over de e-mail. De korting werd in eerste instantie aan iedereen die contact opnam met de krant aangeboden, ook aan de mensen die nog een abonnement hebben. Volgens Murphy stopte de krant in de middag het aanbod uit de e-mail te honoreren. Ze wilde niet zeggen hoeveel mensen contact hebben opgenomen met de  New York Times, of hoeveel geld de fout heeft gekost.