'Tijdslot alcoholspotjes werkt niet'

Het tijdslot dat in 2009 werd ingevoerd voor alcoholreclame op de televisie en de radio werkt niet. Het aantal spotjes over alcohol op de radio en de televisie na 21.00 uur is vergeleken met 2008 meer dan verdriedubbeld. Dat stelt het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP maandag na onderzoek.

In 2009 werd een verbod op alcoholreclame op radio en televisie tussen 06.00 en 21.00 uur ingevoerd om jongeren te beschermen. STAP onderzocht dit tijdslot in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid.

Alcoholreclame is volgens STAP schadelijk voor jongeren. "Blootstelling aan alcoholreclame leidt zowel op korte als op lange termijn tot een verhoogde consumptie van alcohol."

De groep jongeren van 12 tot 17 jaar zou de grootste risicogroep vormen. "Zij beginnen net met drinken, zijn gevoeliger voor alcoholreclame en zien relatief meer alcoholreclame dan jongeren onder de 12 jaar."

STAP stelt dat het tijdslot voor 12- tot 17-jarigen geen effect heeft gehad. Zo is het aantal reclameboodschappen op radio en televisie over alcohol na 21.00 uur toegenomen van 7.140 in 2008 naar 24.646 vorig jaar. Tussen 21.00 en 22.00 uur werden in 2010 daarnaast 5.385 alcoholspotjes uitgezonden, tegenover 2.313 in 2008. Tussen 21.00 en 22.00 uur kijken volgens STAP nog veel jongeren naar de televisie.