Deel huidige 130-trajecten onveilig

Een deel van de wegen waar nu bij wijze van experiment 130 kilometer per uur mag worden gereden, is nog niet geschikt voor die hogere maximumsnelheid. Dat schrijft minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) maandag in antwoord op vragen van de Tweede Kamer.

Het gaat onder meer om de A7 tussen Hoorn en de Afsluitdijk waar nog maatregelen moeten worden getroffen om de veiligheid te verbeteren. Schultz schrijft dat zij bij de selectie van de acht trajecten voor het experiment heeft getracht een doorsnede te maken die de kwaliteit van het wegennet weerspiegelt, zodat 'een goed beeld ontstaat van de verwachte effecten'.

De bewindsvrouw heeft aan Rijkswaterstaat gevraagd om de maatregelen voor het verbeteren van de veiligheid 'met de hoogste prioriteit ter hand te nemen', schrijft ze maandag. Dat geldt ook voor de andere trajecten van het experiment.

Tijdens een debat over de verhoging van de maximumsnelheid zei Schultz vorige week dat op twintig procent van de wegen waar volgend jaar 130 mag worden gereden, nog aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Dit leidde tot kritische reacties in de Kamer. Onder anderen Sander de Rouwe van regeringspartij CDA vindt dat de snelheid pas mag worden verhoogd als de weg veilig genoeg is.

Schultz heeft de steun van het CDA nodig voor een Kamermeerderheid voor haar plannen. De Rouwe liet vorige week weten dat hij alleen harder rijden wil invoeren op wegen waar dat veilig kan. Schultz wil meer dan honderd miljoen investeren in het verbeteren van de veiligheid, maar dat vindt De Rouwe gezien de economische crisis niet gepast.

De Kamer debatteert dinsdag opnieuw over de verhoging van de maximumsnelheid.


Deel huidige 130-trajecten onveilig (Foto: Novum)