Webwinkels varen wel dankzij Sinterklaas

Sinterklaas bezorgt de webwinkels ook dit jaar weer tientallen miljoenen extra omzet. De viering van pakjesavond heeft in de afgelopen maand voor een omzetstijging van 36 procent gezorgd. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org. In totaal wordt in de periode van 1 november tot 5 december op internet ruim 146 miljoen euro aan cadeautjes uitgegeven.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, vindt het opvallend dat in 'barre economische tijden de Sint zo nadrukkelijk zijn weg naar webwinkels heeft gevonden.' Hij wijt dat onder meer aan de vele acties van de winkels, door bijvoorbeeld geen bezorgkosten te rekenen en snelle levering.

Ook in december blijven de webwinkels vermoedelijk goed boeren. Jongen verwacht in aanloop naar de kerst groeipercentages tussen de 25 en 35 procent. De verwachting is dat Sinterklaas en de Kerstman samen zorgen dat de omzet van webwinkels voor heel 2011 uitkomt boven de negen miljard euro. Dat is tien procent meer dan in 2010.


Webwinkels varen wel dankzij Sinterklaas (Foto: Novum)