'T-Mobile wijzigt abonnement in nadeel vaste klant'

De wijziging in telefonieabonnementen die T-Mobile doorvoert bij een aantal vaste klanten is zeer nadelig voor de maandelijkse kosten. Dat stelt Stichting Meldpunt Collectief Onrecht naar aanleiding van een brief die klanten hebben gekregen.

Verschillende vaste klanten hebben afgelopen maand geklaagd bij de stichting over de brief van T-Mobile. Hierin schrijft de provider dat het vanwege de versimpeling van het aanbod het aantal soorten abonnementen terugbrengt. De stichting verwijt T-Mobile hierbij niet expliciet te melden dat mobiele gesprekken voortaan per minuut worden afgerekend, in plaats van per seconde.

Door de wijziging in het aanbod van T-Mobile vervalt het abonnement van de klant. In de brief adviseert T-Mobile vervolgens welk abonnement het beste gekozen kan worden, op basis van belgedrag of het huidige maandbedrag. Alleen in de kleine letters wordt gemeld dat daarbij per minuut wordt afgerekend.

Volgt de abonnee het advies op, dan kunnen de kosten alsnog flink hoger uitvallen. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het afronden naar hele minuten flink meer maandlasten oplevert.

Volgens een Portugees onderzoek duurt een gesprek gemiddeld 63 à 66 seconden. Wanneer per minuut wordt gefactureerd, lopen de kosten met tientallen procenten op. Bellen.com becijferde eerder dat het om een stijging van dertig procent gaat.

Eerder deze maand werd bekend dat KPN Mobiel, Hi en Telfort voor de rechter zijn gedaagd door de stichting en een aantal klanten, vanwege de minutenafronding. De stichting verwijt KPN, het bedrijf achter de drie merken, dat klanten niet goed op de hoogte zijn gesteld van de wijzigingen in de voorwaarden. De stichting eist compensatie en een verbod op afrekening per minuut.

De stichting wacht de uitkomst van de rechtszaak tegen KPN af, voordat het gerechtelijke stappen gaat nemen tegenover T-Mobile. T-Mobile zegt pas dinsdag te kunnen reageren.