Omzet smartphone-gaming gaat DS en PSP voorbij

Dat gamen op je mobiele telefoon steeds belangrijker wordt wisten we al, maar dankzij een analyse van Flurry zien we nu wat de impact is. Was de omzet van smartphone-gaming in 2009 nog maar 19% van de totale omzet, in 2011 is dat gegroeid naar 58%.

De onderstaande grafiek toont het martkaandeel van de betreffende platformen gedurende de afgelopen drie jaar waarbij november en december van dit jaar meegenomen worden als schatting. De totale omzet van de mobiele markt was $2,7 miljard in 2009, $2,5 miljard in 2010 en voor 2011 komt dat uit op ongeveer $3,3 miljard.

s

Flurry concludeert hieruit dat de tijden dat men 30 dollar voor een draagbare game wil betalen voorbij zijn. Free to play en games voor een euro zijn dé toekomst. Zelfs Nintendo, die het enorme populaire Super Mario bezit, heeft het moeilijk en lijdt verlies. 

Voor de toekomst ziet Flurry ook een probleem voor de consoles die onder je tv staan. Zowel Google als Apple zijn bezig om de huiskamer te veroveren met onder andere Apple TV. Mochten die net zo succesvol worden als hun mobiele systemen dan zouden Nintendo, Sony en Microsoft wel eens in zwaar weer terecht kunnen komen.

Op dit moment lijkt Nintendo echter zichzelf weer enigszins herpakt te hebben met de release van Super Mario 3D Land. In Japan staat de teller voor die game op ruim 350.000 verkochte exemplaren in de eerste week met ongeveer 150.000 verkochte 3DS-units. Later dit jaar verschijnt ook nog Mario Kart 7. Sony komt op haar beurt met een nieuwe handheld genaamd PlayStation Vita. Ook daar wordt veel van verwacht. Samen moeten ze laten zien dat het traditionele handheld-gamen nog niet dood is zoals veel analisten roepen.