KPN en Telfort gedaagd om minutenafronding

KPN Mobiel, Hi en Telfort zijn voor de rechter gedaagd door een aantal klanten. Zij voelen zich benadeeld doordat deze providers sinds 2008 een paar seconden bellen afronden naar hele minuten. De telecomproviders ontvingen donderdag hierover een dagvaarding van 150 klanten en een collectieve claim van de stichting Belverlies.nl.

Volgens Belverlies betaalt een abonnee door de minutenafronding meer dan honderd euro per jaar te veel. KPN, die van alle drie de merken eigenaar is, heeft volgens de stichting al honderden miljoenen euro's verdiend met de wijzigingen van de voorwaarden.

De stichting verwijt KPN dat klanten niet goed op de hoogte zijn gesteld van de wijzigingen in de voorwaarden. Ook zouden aan een aantal klanten producten zijn verkocht met misleidende voorwaarden.

"Gezien partijen er buitengerechtelijk niet uit konden komen, is nu de enige mogelijkheid om KPN en Telfort te dagvaarden", zegt de woordvoerder. De klanten en Belverlies eisen dat er een compensatie komt voor geleden schade. Ook willen zij een verbod op afrekenen per minuut. Gedupeerde klanten kunnen zich nog aansluiten bij de stichting.


KPN en Telfort gedaagd om minutenafronding (Foto: Novum)