Inspectie pakt geknoei met tachograaf aan

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gaat de manipulatie van de digitale tachograaf in het wegvervoer gerichter aanpakken. Vrachtwagenchauffeurs knoeien volgens het IVW te vaak met het apparaat. Hierdoor rijden de chauffeurs veel langer door dan toegestaan.

Bij een controle bleek onlangs dat ruim een kwart van de Nederlandse koelvervoerders de regels overtreedt. Bij de gecontroleerde buitenlandse vervoerders was dat zelfs 33 procent.

Chauffeurs manipuleren de tachograaf door het gebruik van magneten, het rijden op andermans bestuurskaart en het ontbreken of het verbreken van de verzegeling. De inspectie wil de pakkans van manipulerende chauffeurs vergroten door met speciale uitleesapparatuur en nieuwe inspectiemethoden te gaan controleren.

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt geschrokken te zijn van de uitkomsten van de controles. De belangenorganisatie verwerpt iedere vorm van manipulatie, maar zegt dat op basis van deze cijfers geen conclusies kunnen worden getrokken voor de hele sector.

TLN steunt het doel van de IVW om tijdens controles voortaan standaard ook op manipulatie van de tachograaf te controleren. De organisatie denkt dat het gelijktrekken van de handhavingsregels in EU-lidstaten een einde kan maken aan het gerommel met de rij- en rusttijden en manipulatie van de tachograaf.