De gameplay van Final Fantasy XIII-2

Waarschijnlijk is er vandaag in Japan een embargo van Final Fantasy XIII-2 informatie vervallen, want vier verschillende sites hebben hun ervaringen online gezet met de eerste dertien uur van FFXIII-2. In deze previews horen we weer veel nieuwe dingen over de gameplay.

De belangrijkste punten vatten we hieronder even voor jullie samen.

Terugblik
In het beginscherm van FFXIII-2 heb je de mogelijkheid om een terugblik op de vorige game te bekijken. Als je nog een save-file hebt van FFXIII dan zul je een verzameling van de belangrijkste beelden uit het vorige verhaal zien

Item verkoop
Naast dat je verschillende winkeltjes tegenkomt in de steden, is er ook één iemand die in elke tijdzone te vinden is. Ze heet Chocolana en draagt kleren in het thema van de grote gele vogels, de chocobo's. Zij verschijnt in alle era's en locaties.

Dorpen en steden
XIII-2 heeft dorpen en steden. Er is echter geen overgang tussen de veldmappen en steden, waardoor ze dus naadloos in elkaar overlopen.

Final Fantasy XIII-2

Subquests
Je kunt met elk persoon praten dat je tegenkomt. Vaak zul je de mogelijkheid hebben om een subquest te doen waarin je bijvoorbeeld verloren items moet zoeken of speciale vijanden moet verslaan.

Interactieve gesprekken
De game heeft een interactief gesprekkensysteem genaamd "Live Trigger". Op basis van de keuzes die je maakt zal het verhaal anders verlopen.

De mogelijkheid om te kunnen tijdreizen maakt het makkelijker om met de functies van dit systeem te kunnen werken. Door in het verleden bepaalde poorten te sluiten, reset je een gebied en kun je opnieuw bepaalde keuzes maken.

Fragments
Waneer je een quest volbrengt of een baas verslaat, ontvang je "Fragments" die bijvoorbeeld informatie over de wereld bevatten of een bericht van de NORA-eenheid. In totaal zijn er zo'n 160 fragments te vinden.

Gebeurtenissen
Al eerder werdt aangekondigd dat deze game minder pre-rendered scenes heeft en meer direct vanuit de engine laat lopen. Nu is bekend geworden dat ongeveer 90% van de game niet pre-rendered is. Het lijkt overigens wel dat er over het algemeen meer scenes zijn dan in Final Fantasy XIII.

Omdat de meeste van deze scenes nu direct vanuit de engine lopen, is het makkelijker om door het dialoog heen te skippen om een beetje vaart in het spel te krijgen.

Laadtijden
De laadtijden zijn kort, en je hebt de mogelijkheid om overal je voortgang op te slaan. De enige klacht op dit gebied was dat de laadtijden wat te lang zijn wanneer je tussen tijdsperiode's switcht.

Karaktergroei
Je ontwikkelt Serah en Noel via het Crystarium, maar dit systeem werkt anders dan in Final Fantasy XIII. Elk karakters heeft nu slechts één crystarium die gekoppeld is aan alle klassen. Deze rollen hebben hun eigenroute binnen het crystarium.

Monsters zullen niet groeien via de bekende Crystal Points, maar hebben items nodig om sterker te worden en nieuwe vaardigheden te leren. Deze items kunnen in gevechten worden verkregen of kunnen worden gekocht bij Chocolena.

Final Fantasy XIII-2

Accessoires en uitrusting
Je hebt in het begin vier accessory-slots per persoon. Door accessoires van dezelfde groep aan te trekken, zul je nieuwe bonussen ontvangen (denk bijvoorbeeld: vier mythrill accessoires > +10 HP-bonus).

Accessoires kosten wel wat om te equippen, en de grens is het vermogen van je personage om deze te dragen. Stel Serah heeft 50 punten om accessoires te equippen, en ze heeft een accessoire die 30 kost en eentje die 20 kost, kan ze ernaast geen accessoires meer equippen.

Voor de monsters zijn er, naast de gewone accessoires, ook accessoires die geen bonus aan de stats van je huisdier geven, maar die simpelweg het uiterlijk veranderen. Er schijnen veel van dit soort accessoires te zijn.

De game heeft zo veel accessoires dat een van de journalisten klaagt het gevoel te hebben dat er niet genoeg gil is om dit alles te kopen.

Gevechten
Als je wil dat een monster zich aansluit bij je team, hoef je geen pokéball of wat dan ook ernaar te gooien. Aan het einde van een gevecht veranderen sommige wezens in kristallen die je kunt oprapen. Met deze kristallen kun je de monsters in de gevechten inzetten.

Elk monster heeft zo zijn unieke vaardigheden die ontketend kunnen worden door je "Synco Drive" op te bouwen. Wanneer je zo'n actie uitvoert, krijg je een Quick Time Event voor je kiezen die schade toe brengt op basis van hoe je gepresteerd hebt in de QTE.

Final Fantasy XIII-2