Skyward Sword begon met standaardbesturing

Hoewel The Legend of Zelda: Skyward Sword nu volledig de Wii MotionPlus gebruikt, had het spel oorspronkelijk gewoon een knoppenbesturing. Dit komt naar voren in een interview met Satoru Iwata, CEO Nintendo en Eiji Aonuma, producer van Zelda.

Skyward Sword-director Hodemaro Fujibayashi experimenteerde volop met MotionPlus besturing, terwijl Aonuma nog uiterst sceptisch was over de wapperbesturing. Ryuji Kobayashi had de besturing met de knoppen al bijna klaar, helaas voor hem veranderde Aonuma van gedachte na het zien van de zwaardvecht-minigame in Wii Sports Resort, waardoor het hele roer omging.

Verder staat in het interview dat de vliegende kever in het spel begon als boemerang, in een tussenstadium had het zelfs de vorm van een hand, maar krijg uiteindelijke zijn huidige vorm. Fujibayashi probeerde tevens verschillende mogelijkheden uit voor het inventory-systeem, waarin de speler de WiiMote moest draaien om te wisselen tussen de voorwerpen. Dit was echter geen succes door de beperkte draaihoek van de menselijke pols.