Studie: Tolweg over IJmeer niet rendabel

De aanleg van een tolweg tussen Almere en Amsterdam over het IJmeer is niet rendabel. De opbrengsten zijn onvoldoende om de aanleg te kunnen financieren en het is onduidelijk hoeveel reistijdbesparing het oplevert. Dat blijkt uit een studie die minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) dinsdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het zou gaan om een tweebaans tolweg over het IJmeer, die tussen de driehonderd en vierhonderd miljoen euro kost. Automobilisten zouden dan twee euro tol moeten betalen en vrachtwagens worden voor acht euro aangeslagen. Dat levert 4,5 miljoen euro per jaar op.

De nieuwe weg zou een reistijdwinst van vijf tot tien minuten moeten opleveren, maar het is onduidelijk of dat ook gebeurt. De reistijd naar Amsterdam is namelijk sterk afhankelijk van waar de automobilisten wonen en werken en van hoe het verkeer over de route via de Hollandse Brug en rond Amsterdam wordt afgehandeld.

Ook wanneer het aantal inwoners van Almere flink groeit is een maximale tolopbrengst van jaarlijks twaalf miljoen euro onvoldoende om de aanleg van de weg te kunnen financieren, concluderen de onderzoekers. Marktpartijen lieten al eerder weten niets te zien in een tolweg.

Het kabinet besluit eind volgend jaar of er een IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere komt. Momenteel worden de verschillende varianten onderzocht. Of aan deze varianten ook een weg wordt toegevoegd wordt eind dit jaar besloten, schrijft Schultz aan de Kamer.

Vorige maand lieten marktpartijen weten dat de ov-verbinding over het IJmeer miljarden goedkoper kan worden aangelegd dan was geraamd. Voor de bouw van een brug zou oorspronkelijk 4,5 miljard euro nodig zijn, voor de aanleg van een tunnel 5,6 miljard euro.

Drie consortia hebben voorstellen ingediend voor in totaal twee tunnels en twee bruggen. Zowel een brug als een tunnel zou volgens deze voorstellen twee miljard euro minder hoeven kosten.