Bergers aan boord van lekkend schip Nieuw-Zeeland

Een bergingsploeg is donderdag weer aan boord gegaan van het containerschip dat in Nieuw-Zeeland is vastgelopen op een rif en olie lekt. Zij moeten onderzoeken hoe de resterende olie kan worden afgepompt voordat het schip in tweeën breekt.

Verscheidene van de 88 containers die van het dek van de Rena zijn gevallen zijn donderdag op de kust aangespoeld. Zeker een daarvan bevatte een gevaarlijke stof, maar volgens de autoriteiten levert het geen groot gevaar op.

Door de hoge golfslag konden bergers de Rena twee dagen lang niet betreden. Donderdag was het weer verbeterd en konden drie bergers weer aan boord gaan. Zij moeten onderzoeken of het schip stabiel is en of het überhaupt mogelijk is de resterende olie af te pompen. De olie moet eerst worden verwarmd om beter te vloeien en het is de vraag of het verwarmingssysteem nog werkt.

Het schip had 1700 ton zware olie en 200 ton diesel aan boord. Volgens scheepvaartdienst Maritime New Zealand (MNZ) is zeker 390 ton zware olie in zee gelopen.

Het 236 meter lange schip zit sinds 5 oktober vast op het Astrolabe-rif, 22 kilometer van Tauranga Harbour. Het schip maakt slagzij en er zit een grote verticale scheur in de romp die volgens MNZ rondom loopt, wat betekent dat het alleen door de inwendige constructie bijeen wordt gehouden. "De realiteit is dat het vaartuig elk moment kan breken", zei MNZ-woordvoerder Steve Jones. "De omstandigheden zijn op het ogenblik erg kalm. Als wij de olie van boord willen halen voordat het schip breekt, moet het vandaag gebeuren."

De containers die op het dak staan opgestapeld zijn aan het schuiven en maken het extra gevaarlijk voor de bergers. Er liggen zes boten in de buurt die afgevallen containers moeten wegslepen. Het schip had in totaal 1368 containers aan boord, waarvan elf met gevaarlijke stoffen.

De 44-jarige Filipijnse kapitein van de Rena en de stuurman zijn woensdag aangeklaagd wegens roekeloos omgaan met een schip. Verdere aanklachten zijn mogelijk als zij over een week opnieuw voor de rechter moeten komen. De Griekse rederij, Costamare, heeft tot nog toe niet kunnen uitleggen hoe het schip bij kalme zee op een rif kon lopen dat alom bekend was.


Bergers aan boord van lekkend schip Nieuw-Zeeland (Foto: Novum)