Koperdiefstal op het spoor neemt opnieuw toe

De koperdiefstal op het spoor is een groeiend probleem. Het afgelopen jaar waren er gemiddeld 43 koperdiefstallen per maand. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van spoorbeheerder ProRail, die maandag werden gepubliceerd.

De spoorbeheerder spreekt van een 'flinke stijging'. Vorig jaar werd het spoor gemiddeld elke dag getroffen door koperdiefstal, en dat was alweer een stijging van 173 procent ten opzichte van 2009.

ProRail vindt de stijging van het aantal diefstallen een 'zorgelijke ontwikkeling' en treft maatregelen. Dan gaat het om het aanleggen van hekwerken, cameratoezicht en surveilleren met honden. Hierbij wordt samengewerkt met de politie. De spoorbeheerder is jaarlijks zo'n dertien miljoen euro kwijt aan schade en herstel.

De punctualiteit op het spoor lag de eerste helft van dit jaar met 94,7 procent iets hoger dan dezelfde periode vorig jaar, toen 93,8 procent van de treinen op tijd reed. Enkele incidenten, zoals de bliksem in juni, een sein- en wisselstoring bij Weesp en de werkzaamheden bij Arnhem waren van negatieve invloed op de punctualiteit. Regionale vervoerders hebben gemiddeld de beste cijfers.

Het vervoer over het spoor is licht toegenomen, doordat er meer treinen over het hogesnelheidstraject naar België rijden. Goederentreinen rijden vaker over de Betuweroute, wat zorgt voor meer capaciteit op het reguliere spoornet. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld internationale treinen naar Duitsland en de intercity's naar Arnhem sneller doorrijden.

Aan het aanleggen van spoor en onderhoud werd de eerste zes maanden 620 miljoen euro uitgegeven. Over het hele jaar komt dit bedrag uit op ongeveer 1,4 miljard euro, verwacht de spoorbeheerder. Dit geld gaat voor het grootste gedeelte op aan spoorvernieuwingen en de aanleg van tunnels en viaducten.

ProRail start verder met een informatiecampagne over de werkzaamheden aan het spoor. Hierdoor moeten reizigers beter voorbereid op reis gaan. Ook komt er een klantenpanel, waar vervoerders hun klachten kwijt kunnen.