'Twee miljoen leden voor Star Wars'

Eind volgend jaar betalen twee miljoen gamers wereldwijd nog voor het online spel Star Wars: The Old Republic. Een jaar na de release van het online spel staat de totale verkoop van het spel op drie miljoen exemplaren. Dat voorspelt marktanalist Doug Creutz tegenover het magazine Computer and Videogames.

Vorig weekend maakte Electronic Arts bekend dat Star Wars: The Old Republic op 22 december in de winkel ligt. Per maand moeten spelers dertien euro betalen om het spel te kunnen spelen. Volgens Computer and Videogames is het aantal bestellingen voor het spel na de onthulling van de releasedatum flink gestegen.

Waar online spellen tien jaar geleden altijd een abonnement vereisten om gespeeld te worden, bieden gamebedrijven tegenwoordig ook spellen gratis aan. Gamers investeren pas geld in deze spellen wanneer zij ze leuk genoeg vinden, ook wel bekend als de Free-2-Play strategie. Volgens John Smedley van Sony Online Entertainment is The Old Republic het laatste online spel dat enigszins succesvol zal zijn met een abonnement.

De makers van Star Wars: The Old Republic zijn het daar niet mee eens. Op basis van reputatie, kwaliteit en het merk waarmee gewerkt wordt, kunnen consumenten vertrouwen tonen in een bedrijf of product. Dat zeggen Ray Muzyka en Greg Zeschuk, de studiobazen van Bioware, in een interview met de website Industry Gamers. Hiermee verwijzen de twee gameontwikkelaars naar hun samenwerking met LucasArts, het bedrijf achter de Star Wars-films.


'Twee miljoen leden voor Star Wars