Basisschoolleerlingen weten te weinig van biologie

Basisschoolleerlingen hebben te weinig kennis van biologie. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerde peiling van Cito onder kinderen in groep 8. Ook hun kennis op het gebied van voeding en gezondheid laat te wensen over.

Slechts ongeveer een derde van de leerlingen scoort voor biologie een voldoende. De kennis die ze hebben is bovendien oppervlakkig. Ze weten bijvoorbeeld wel dat loofbomen de bladeren in de herfst laten vallen, maar weten niet waarom dat voor de bomen belangrijk is. Verder kennen ze de term broeikaseffect, maar noemen ze kernenergie als voornaamste oorzaak.

Leraren besteden gemiddeld 45 minuten per week aan biologie. Dat is ongeveer een kwartier minder dan bij de vorige peiling in 2001. De gemiddelde lestijd voor voeding en gezondheid is ongeveer acht uur per jaar.

Uit de peiling bleek verder dat er op scholen te weinig aandacht is voor voortplanting bij de mens. Ook besteden leraren te weinig tijd aan de systemen in het planten- en dierenrijk.

Eerder dit jaar bleek uit peilingen van Cito al dat kinderen in groep 8 te weinig kennis hebben van natuurkunde en techniek. Zo weten ze te weinig over de werking van tandwielen en snaren. Wel zijn ze vorig jaar beter geworden in taal en rekenen ten opzichte van een jaar eerder.


Basisschoolleerlingen weten te weinig van biologie (Foto: Novum)