Wijkagenten volop aan de Twitter

Laatst was er in het nieuws dat steeds meer wijkagenten Twitter hadden gevonden. Dat is te merken. Ze communiceren met burgers, geven door wat er speelt en beantwoorden vragen. Wij vroegen aan wijkagent Stefan Broekhuijsen waar Twitter allemaal handig voor is. En wat vinden de users van FOK! van twitterende wijkagenten?

Als wijkagent is het belangrijk om contact te houden met de mensen in je wijk. Daar helpt Twitter dan ook goed mee. ''Als wijkagent wil ik zoveel mogelijk informatie geven en krijgen van de wijkbewoners. Ik doe dit onder andere via de krant en door in mijn wijk te fietsen. Tegenwoordig moet de politie ook een beetje met zijn tijd meegaan en zijn er nieuwe manieren om mensen te bereiken, zoals Twitter. Ik bereik zo weer een grotere, andere doelgroep. Mensen kunnen zo ook zien en lezen wat het werk een beetje inhoudt.''

Het is natuurlijk allang bekend dat Twitter een mooi medium is om snel informatie door te geven. Brekend nieuws is vaak als eerste op Twitter te vinden. Echter, ook voor zaken als een inbraak kan Twitter handig zijn: ''Ik krijg meer informatie en kan ook sneller informatie geven. Als er bijvoorbeeld een inbraak in de wijk is geweest kan ik mensen vragen om hulp (heeft iemand iets gezien of gehoord?), maar ook mensen wijzen op het feit dat ze hun deuren goed moeten afsluiten (preventief). Daarnaast is het een mooie manier om vragen van mensen te beantwoorden en om mensen een beeld te geven van het politiewerk.''

Over de vraag of hij beter contact heeft met burgers hoeft Stefan niet lang na te denken. ''Jazeker, zoals met jou. Hopelijk zal jij nu sneller iets aan mij (de politie) melden als je iets ziet of weet dat niet door de beugel kan. De burgers zijn nog altijd de ogen en de oren van de politie.''

De wijkagent zoekt de burger tegenwoordig steeds meer op via sociale media. Wat vind jij van de wijkagent op Twitter en Facebook? Deze vraag stelden we de FOK!users via een poll op de Frontpage. Wat blijkt, de 'gewone' burger vindt die sociale media helemaal niet zo nodig. Maar liefst 1027 (37.6%) users vinden het onzin, zij vinden vooral dat de politie maar gewoon boeven moet gaan vangen. 722 (26.4%) users vinden het goed dat de politie Twittert, als het maar niet over privézaken gaat.

'Leuk, je blijft op de hoogte van dingen in je wijk en leert de persoon achter de agent kennen,' zeiden 511 (18.7%) mensen. 328 (12%) users vinden dat de politie als vertegenwoordiger van de wet geen mening mag hebben. Nog eens 142 mensen (5.2%) weet geen antwoord.

User Jinglebones is duidelijk. ''Zolang ze niet tien tweets per dag posten en alleen relevante informatie, prima. Het kan een goed onderdeel zijn van hun werkzaamheden, bijvoorbeeld bij overlast, ongelukken, inbraken en dergelijke om te zoeken naar getuigen of zo. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat het ten koste gaat van dat waar ze daadwerkelijk mee bezig moeten zijn.''

User Mutsaers__78 ziet Twitter meer als een hype, en snapt niet dat de politie zich daarmee bezighoudt. ''Waarom een paar procent van het volk bedienen voor iets wat tijdelijk een hype is? Twitteraars die de moeite niet nemen om de gebruikelijke kanalen te checken. Waarom het dan wel andersom doen?''

Stem ook op de poll!