'Vleeseters hufteriger dan vegetariërs'

Vleeseters zijn egoïstischer en minder sociaal dan mensen die geen vlees eten. Mensen denken bovendien dat het eten van vlees hen status geeft. Dat blijkt uit een onderzoek van psychologen van de Radboud Universiteit in Nijmegen en de Universiteit van Tilburg.

Denken aan vlees maakt mensen asocialer en hufteriger. Mensen die voor het onderzoek naar een plaatje van een biefstuk keken waren tijdens een verdeelspel dat daarna werd gespeeld egoïstischer dan mensen uit een controlegroep die naar een plaatje van een boom hadden gekeken. Ook waren ze minder bereid om iemand te helpen en vonden ze dat ze bij het uitbreken van brand vaker dat ze als eerste gered zouden moeten worden.

Onzekere mensen zijn eerder geneigd om vlees te bestellen, omdat dat hun een gevoel van superioriteit geeft. Volgens de vier wetenschappers heeft het eten van vlees namelijk ook een symbolische waarde. "Denk aan rijden in een Hummer of in een Fiat Panda. Met beiden kom je er, maar een Hummer is stoerder", zegt de Nijmeegse hoogleraar Roos Vonk, lid van Wakker Dier. "Vleeseters denken ook meer in termen van dominantie en hiërarchie dan vegetariërs."