Internetconnectie vaker wapen tegen piraterij

Gamebedrijven gebruiken steeds vaker internetverbindingen om hun spellen te beveiligen. Op die manier kunnen gamers ook niet meer vals spelen in online spellen. Tim Willits, creatief directeur van gamestudio id Software, geeft tegenover de website Eurogamer aan dat deze oplossing 'beter is voor iedereen'. Gamers zijn het daar echter niet altijd mee eens.

Reacties op nieuwssites tonen aan dat gamers spellen ook offline willen kunnen spelen. "Wat als mijn internet plots uitvalt", schrijft een anonieme gamer. "Gamen op mijn laptop op het vliegveld gaat dus niet meer werken", verzucht een ander.

Toch lijken steeds meer gamebedrijven de overstap naar permanent vereiste internetverbindingen te maken. Zo ziet Willits de mogelijkheid nieuwe spelfuncties en updates automatisch te kunnen verwerken als een van de voordelen. Ook worden games via een online netwerk automatisch op echtheid gecontroleerd. Zo gebruikt game-uitgever Ubisoft een eigen online beveiligingssysteem. Volgens Eurogamer heeft de uitgever het aantal illegaal verspreide kopieën van pc-games aanzienlijk teruggedrongen.

De mening van Willits sluit aan bij de visie van andere gamestudio's. Zo maakte Blizzard Entertainment, bekend van Starcraft en World of Warcraft, deze maand bekend dat het actierollenspel Diablo III ook een permanente internetverbinding vereist. In deze game worden de singleplayer- en online multiplayeravonturen van de speler met elkaar verbonden.


Internetconnectie vaker wapen tegen piraterij