'Unlocks en rangen BF3 kunnen jaren vergen'

Als het aan de makers van Battlefield 3 ligt dan ben je een flinke tijd bezig om de hoogste rang te bereiken, al dan niet met alle mogelijke medailles. Ze hebben op het BF3-blog het één en ander uitgelegd over het unlock-, klasse- en rangensysteem in het paradepaardje van DICE en EA.

De update geeft ook wat meer informatie weg over hoe klassen aanpasbaar zijn voor een bepaalde situatie. DICE heeft zelfs heuse 'persistence designers' in dienst, die ervoor moeten zorgen dat je zelfs in 2013 nog evenveel lol hebt. Hoe ze dat doen? Door unlocks, medailles en lintjes. Het systeem werkt als volgt.

Lintjes worden weggeven als je je als een echte soldaat gedraagt op het slagveld, en zijn direct vergelijkbaar met Bad Company 2's pins. 

BF3 lintjes

Het lintje linksboven krijg je bijvoorbeeld als je in één ronde zeven assault rifle kills maakt. Hierop volgt het Nemesis lintje (twee nemesis kills), MVP lintje (beste speler van de ronde), Ace Squad (deel zijn van de beste squad in een ronde), Medical Efficiency (vijf keer reanimeren in een ronde), en als laatste het Air Warfare lintje (zes luchtslachtoffers maken).

Hierna volgen de medailles, die je krijgt als je grote mijlpalen bereikt in je carriere. Vijftig keer het Maintenance lintje geeft bijvoorbeeld de Maintenance medaille (zie hieronder). Zelfde geldt voor de Marksman medaille en de U.S. Service Medal krijg je als je 100 uur in het leger van de VS hebt gediend.

BF3 medals

Allemaal redelijk bekend van Bad Company 2. Klein verschil zijn alleen de 'Service Stars', die je laat zien hoe efficient je bent met elk wapen, voertuig of gereedschap. Het hoogste aantal is 100 sterren per onderdeel, en volgens DICE duurt dat érg lang voordat dat is bereikt.

Wat betreft het unlocksysteem is het de bedoeling dat je met de klasse speelt waar je unlocks van wilt hebben. Zo moet je spelen met een specifiek geweer als je deze wilt uitbreiden met upgrades.

Ten slotte hebben ze het over specifieke klasse-unlocks en tactische aanpassingen in kits die afhankelijk zijn van de situatie. Zo kan een Assault-soldaat ook zijn medic-pakketje inruilen voor 40mm geweergranaten, of kiezen voor een zwaardere loop op zijn assault rifle. Deze upgrade geeft meer nauwkeurigheid in semi-automatisch vuur, maar meer terugslag in burst of volautomatisch vuur. Sterker nog, zelfs met voertuigen kan dit: rust je je straaljager uit met luchtdoelraketten of anti-tankbommen? Pak je als Engineer je mijnen, je antitankraketten of je luchtafweer mee?

Iets meer vrijheid in je speelmanier dus. We zullen zien hoe het allemaal gaat werken in september, als de open bèta begint, of in oktober als de game uitkomt.