Voor Beter OV wil compensatie na loketblunder NS

Reizigers die zich tevergeefs aan een NS-loket hebben gemeld om zich een nieuw kortingsabonnement aan te schaffen, dienen schadeloos te worden gesteld. Dat vindt de Maatschappij Voor Beter OV naar aanleiding van de schending door de NS van de toezegging dat deze kortingskaarten aan de loketten verkrijgbaar zullen zijn. Reizigers dienen met terugwerkende kracht alsnog hun korting terug te krijgen. Het feit, dat de verkoop van de nieuwe kortingskaarten niet tijdig is geregeld, is een blunder van de eerste orde, vindt Voor Beter OV.

De nieuwe kortingskaart blijkt aan lang niet alle loketten verkrijgbaar te zijn, en dat is inmiddels door de NS bevestigd. Lang niet iedere reiziger beschikt over een computer om de kortingskaart via internet te bestellen en/of over de vaardigheden, zelf de voor een OV-chipkaart benodigde pasfoto te uploaden.
 Voor Beter OV vindt dat de invoering van de nieuwe kortingskaarten overhaast is geschied. NS heeft enige tijd geleden desgevraagd verzekerd dat de kaarten aan het loket kunnen worden gekocht, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Daarom dienen de reizigers dus te worden gecompenseerd. Om reizigers tegemoet te komen, vindt Voor Beter OV het wenselijk, dat de NS niet alleen zorgt dat de kaarten spoedig ook aan het loket kunnen worden gekocht, maar dat de ingangsdatum van de nieuwe kortingskaarten desgewenst met terugwerkende kracht op 1 augustus kan worden vastgesteld en dat reizigers de wegens slechte verkrijgbaarheid niet genoten korting alsnog vergoed krijgen. De reisgegevens op de OV-chipkaart kunnen dan de basis zijn voor de berekening van de restitutie.

Een andere oplossing zou zijn, dat aan loketten een papieren “tijdelijk korting-abonnement” wordt verstrekt, en dat de reizigers uit de automaten papieren kaartjes met korting kunnen halen. Voor Beter OV heeft de NS in een brief om deze maatregelen gevraagd.