Angry Birds-maker gaat voor werelddominantie

De Angry Birds uit het gelijknamige computerspel moeten net zo beroemd worden als Mickey Mouse. Dat is het doel van de Finse gamestudio Rovio, dat zich voorlopig niet op andere games gaat richten. Rovio-directeur Peter Vesterbacka zegt in een gesprek met technologiewebsite VentureBeat dit binnen drie jaar te willen bereiken.

Rovio wil van Angry Birds een product maken dat consumenten op verschillende manieren bereikt. Zo is zijn er een televisieserie, speelgoed en spellen op zoveel mogelijk platformen in de maak. Hierbij richt de gamestudio zich vooral op de Chinese markt.

Waar veel gamestudio's na een hit ook andere spellen maken blijft Rovio trouw aan Angry Birds. "Het is gemakkelijk om grootheidswaanzin te krijgen en te denken dat je hit na hit kunt scoren. Het is echter ongelofelijk moeilijk om een succesvol spel te maken en daarom zetten we alles in op Angry Birds", aldus Vesterbacka.

Het puzzelspel waarin vogels biggetjes moeten aanvallen, is met meer dan 250 miljoen downloads een van de grootste gamesuccessen van de laatste jaren. Het spelletje maakte furore op de iPhone en is tegenwoordig op andere telefoons, de iPad, PC, PlayStation 3 en in een webbrowser te spelen.


Angry Birds-maker gaat voor werelddominantie (Foto: Novum)