FIA wil stille F1-pitstops vanaf 2014

Autosportfederatie FIA heeft gisteren een eerste versie van het Formule 1-reglement voor het seizoen 2014 gepubliceerd. Dat is het jaar dat er met de nieuwe 1,6 liter zescilinder turbomotoren geracet zal gaan worden. Duidelijk is wel dat er voor de teams veel zal gaan veranderen.

Het Kinetic Energy Recovery System (KERS) zal krachtiger gaan worden. Het huidige vermogen zal opgevoerd worden van 60kW naar 120 kW, wat neerkomt op een extra 160 pk bovenop wat de motor levert. Ook kan er per ronde maximaal vier Megajoule aan energie door het systeem vrijgegeven worden, wat betekent dat er 33,3 seconden met extra hulp gereden kan worden.

Het opnamevermogen van remenergie mag maar maximaal twee Megajoule per ronde zijn, wat neerkomt op 16,6 seconden aan extra boost per ronde. Dit betekent dat coureurs goed moeten bedenken wanneer het systeem in te zetten. Het is wel een stuk meer dan de huidige 6,6 seconden per ronde. Uitbreiding van KERS maakt het mogelijk om volledig op de accu's de pitstop uit te voeren. De motor mag hierbij niet werken. Een en ander heeft tot gevolg dat een coureur vanuit de cockpit de krachtbron weer moet kunnen starten. Voordeel hierbij is ook dat het af laten slaan van motoren tot het verleden moet behoren.

De nieuwe motor moet aan enkele eisen voldoen. Zo moeten de cilinders in een hoek van 90 graden staan en is de boring van de diameter van de cilinder vastgelegd op 80 millimeter. De krachtbron mag inclusief KERS niet meer wegen dan 155 kilogram, terwijl de accu's voor KERS twintig tot 25 kilogram mogen wegen.

Verder mag er maar 100 kilogram brandstof per uur verbrand worden en deze hoeveelheid daalt met negen kilogram per uur per duizend toeren dat er onder de 10.500 toeren per minuut gereden wordt. Tot slot is bepaald dat de teams voor het seizoen op moeten geven met welke versnellingen ze willen gaan rijden. Nu kan nog voor ieder weekend gekozen worden uit dertig mogelijkheden, maar dat wordt straks voor het hele seizoen beperkt. Om tegemoet te komen aan de problemen die gaan gelden, wordt er een achtste versnelling ingevoerd. Zo moeten de rijders van Monaco tot Monza er mee uit de voeten kunnen.

Het volledige voorstel voor het seizoen 2014 kun je hier lezen (pdf).