Ubisoft wil meer openheid

Ubisoft wil dat artistieke ontwikkelaars meer technieken krijgen om games te verzinnen en maken. Daarom wil de game-uitgever de technologie achter de aankomende platformgame Rayman Origins vrijgeven. Dat schrijft gamevakblad Develop. "UbiArt moet in tegenstelling tot de meeste gametechnologie worden gedeeld met het grote publiek", aldus Rayman-bedenker Michel Ancel.

Volgens Ancel wordt er in de game-industrie te egoïstisch gewerkt. Zo zouden kleine gamestudio's de dupe zijn van op geld beluste uitgevers die weigeren hun ontwikkeltechnologieën openbaar te maken.

Het medium zou volgens Ancel een belangrijke stap vooruit maken als ideeën gedeeld worden. Hij vergelijkt het met schilders die vroeger hun schildertechnieken en penselen met elkaar deelden.

Rayman Origins is het eerste spel dat wordt gemaakt met UbiArt Framework. Daarmee kunnen met de hand getekende objecten gemakkelijk omgezet worden in digitale animaties. Volgens bestuursvoorzitter van Ubisoft Yves Guillemot wordt deze nieuwe Rayman door slechts vijf mensen gemaakt in de studio van het bedrijf in Montpellier.

Rayman Origins moet eind dit jaar uitkomen voor de Nintendo Wii, Xbox 360 en Playstation 3.