'Kunstmatige intelligentie heeft de toekomst'

Hoe slim een personage in een spelwereld is wordt in de toekomst steeds belangrijker. Dat schrijft de website Gamesindustry. "In het verleden brachten nieuwe spelcomputers vooral mooiere beelden, maar in de toekomst zal kunstmatige intelligentie minstens zo belangrijk worden", aldus de studiobaas van Ubisoft Montreal.

Spelcomputers hebben nu eigenlijk te weinig intern geheugen voor kunstmatige intelligentie. Daardoor is het voor gamestudio's een uitdaging om spellen met mooie beelden, goed geluid en slimme vijanden te maken.

Ubisoft kan niet wachten tot dit probleem bij de volgende generatie spelcomputers is opgelost. "Wat heb je aan mooie beelden en goede animaties als de personages in de spelwereld zich niet realistisch gedragen?", aldus de studiobaas.

De gamestudio denkt dat het niet gemakkelijk wordt om het grote publiek enthousiast te krijgen voor verbeterde kunstmatige intelligentie. Zo is een grafische sprong vooruit in één oogopslag duidelijk, terwijl complexere handelingen van de personages in de spelwereld moeilijker te verkopen zijn.

Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat er spelcomputers verschijnen met de eigenschappen die Ubisoft voor ogen heeft. Volgend jaar komt Nintendo met de Wii U, maar de kracht van deze spelcomputer is vergelijkbaar met de Playstation 3 en Xbox 360. Microsoft en Sony hebben nog geen plannen rond eventuele opvolgers naar buiten gebracht.


'Kunstmatige intelligentie heeft de toekomst' (Foto: Novum)