FIA wil safetycarregels op de schop nemen

Autosportfederatie FIA wil de regels voor de safety car in de Formule 1 op de schop nemen. De afgelopen races in Monaco en Canada hebben aangetoond dat de huidige reglementen niet werken, omdat onder meer de auto's als er een rode vlag is aangepast mogen worden. Ook mogen de teams banden wisselen.

"We hebben dit jaar twee dingen geleerd. Het eerste is dat we moeten bepalen of het werken aan de auto’s en het wisselen van banden toegestaan moet blijven tijdens een gestaakte race," zei FIA racedirecteur Charlie Whiting in een door de FIA gepubliceerd interview. "Het tweede punt, en ik had nooit gedacht dit te moeten zeggen, is dat we misschien moeten nadenken over een maximale racetijd. Nu wordt de tijd dat de race stil ligt opgeteld bij de maximale tijd van twee uur, en daarom duurde de race in Canada vier uur en vier minuten. Dit is iets wat we met de teams zullen bespreken."

Ook wordt er bekeken wat het beste is om te doen met de achterblijvers die zich tussen de leiders in de race bevinden als de safety car op de baan is. "We bekijken de mogelijkheid om die coureurs terug te laten vallen. Dat hebben we eerder geprobeerd, maar de procedure was toen nogal gecompliceerd. Het moet makkelijker zijn en we hebben er al eens over gepraat, maar er is nog geen overeenstemming bereikt," sloot de Brit af. Deze punten staan in ieder geval op de agenda om spoedig besproken te worden.