Miyamoto en Iwata over Wii U

Ondanks dat de E3 alweer twee weken terug is blijft Wii U van Nintendo het gesprek van de dag. CEO Iwata en game-genie Miyamoto zijn er ook nog lang niet over uitgepraat. Dat blijkt uit een aantal interviews waarvan we de meest interessante dingen hieronder hebben samengevat.

Allereerst Miyamoto over de kracht van de hardware. Volgens Miyamoto kan hij niet zeggen dat Wii U significant krachtiger is dan PlayStation 3 en Xbox 360. Dit is besloten om de kosten laag te houden aangezien Nintendo een entertainmentbedrijf is dat betaalbare spullen op de markt wil zetten die bij een zo groot mogelijk publiek kunnen aanslaan.

"We're very sensitive to pricing because people have generally only a certain amount of their spending that they'll devote to entertainment. And if you're talking about parents buying something for kids, there are certain price points where parents may be willing to or not willing to purchase a certain product."

SEGA had eerder al aangegeven dat ze Wii U vrij krachtig vonden, maar dat het nog te vroeg was voor een letterlijke vergelijking tussen de drie consoles. De nieuwe dev-kits die binnen nu en twee maanden uitgedeeld worden geven misschien meer duidelijkheid.

Iwata vertelt daarnaast iets veel interessanters. Vlak na de lancering van Wii in 2006 is Nintendo al begonnen met het bedenken van ideeën voor een nieuwe console. Een tweede scherm was in 2007 al een idee dat Nintendo wilde gaan gebruiken, maar toen zat deze nog niet in de controller. Het zou een los scherm worden, dat kleiner was dan de huidige 6". De kosten van LCD-schermen zijn echter flink omlaag gegaan de afgelopen jaren waardoor hij nu 6" is. Er is uiteindelijk voor een controller gekozen die enkel de beelden van de console ontvangt. De controller zal zelf geen berekeningen uitvoeren, dit om batterijen te sparen.

"During the roundtable discussions there were such arguments about should we make it capable of being a standalone system or should we make it work only with the [base console] system. We came to the conclusion that this controller is only going to show the images generated and processed by this hardware unit – and sent from the hardware unit wirelessly. That means sharper graphics"

Nintendo is niet van plan om Wii snel te laten afsterven. Er zijn ontzettend veel gamers met een Wii en met de prijsverlaging zijn er nog behoorlijk wat potentiële nieuwe kopers. Wel heeft Nintendo besloten om Wii U vroeg te laten zien aan developers zodat deze snel met games kunnen komen zodra Wii U in de winkels ligt. Deze developers kunnen nu games maken voor een Nintendo-console die aan alle huidige standaarden voldoet op gebied van graphics.

Iwata denkt dat de prijzen van games de komende tijd verder uit elkaar komen te liggen. De grote namen zullen, zeker in het begin, duurder zijn dan andere games. De consument is kritisch geworden en de prijzen dalen heel snel.

"I think there is already some indication that the [current pricing] trend is going to stay here. When you consider some of the most popular franchise – such as Call of Duty or Madden - the publishers can afford to affix a rather expensive price tag on that because the franchise has a premium value. On the other hand, … without an established franchise, they cannot afford to keep that expensive price tag. I believe there will be a wider price range."

Wii U verschijnt in 2012, na april.