'Staat nam groot financieel risico met HSL'

De Nederlandse staat heeft bewust een groot financieel risico genomen met de aanleg van de hogesnelheidslijn (hsl). Al sinds de aanbesteding in 2001 weten de verschillende kabinetten van financiële problemen bij de exploitant, maar doordat niet werd opgetreden dreigt nu een verlies van twee miljard, schrijft NRC Handelsblad zaterdag.

Uit onderzoek van de krant zou naar voren komen dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat bewust een onrealistisch hoog bod van NS en KLM heeft geaccepteerd. Het bod lag 18 miljoen euro boven het verwachte maximum van 130 miljoen. Het departement ging voor de hoogste opbrengst en negeerde het risico.

In ambtelijke kringen zou het gevoel overheersen dat NS de aanbesteding heeft gesaboteerd. "De gedachte was: bij problemen vangt het ministerie ons op", zegt een hoge ambtenaar in de krant.

Meerdere ministers van Verkeer en Waterstaat concludeerden na elkaar dat de NS het geld nooit zou kunnen betalen. Ze schoven de problemen sinds 2001 voor zich uit.

Tien jaar later is de spoorlijn nog niet volledig operationeel. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) praat volgende week met de Tweede Kamer over oplossingen.


'Staat nam groot financieel risico met HSL' (Foto: Novum)