'Publieke omroep stel bange schijters'

Raoul Heertje zegt zwaar teleurgesteld te zijn in de publieke omroep. Volgens de teamcaptain van het satirische programma Dit Was Het Nieuws (DWHN) willen de publieken commerciëler worden. Dit zegt Heertje vrijdag in de VARAgids. In 2009 moest DWHN na 15 jaar verplicht stoppen van de publieke omroep.

'Publieke omroep commerciëler'
Heertje: "Ik dacht dat er toch wel een behoefte was aan een podium waarop mensen bepaalde dingen konden zeggen. Maar het is het omgekeerde: iedereen die iets te zeggen heeft wordt ervan afgeschopt. De bazen van de publieke omroep willen commerciëler. Ze zeggen: 'Kun je niet iets maken zoals Ik Hou Van Holland?' Ze willen commerciële omroep spelen onder het mom van: we zijn allemaal verschillig."

Volgens de cabaretier is het nog steeds niet precies duidelijk waarom DWHN moest stoppen bij de TROS. Andere publieke omroepen zoals BNN en NCRV waren geïnteresseerd om het programma over te nemen, maar dat mocht ook niet.

'Nederland 1-baas zielig hoopje bangheid'
Heertje: "We hebben daar wel een gesprek over proberen te hebben met Nederland 1-netmanager Marcel Peek. Dat heeft anderhalf uur geduurd en ik denk niet dat je in woorden de abstracte absurditeit kan vatten. Dat was echt volkomen bizar. Hij kwam eerst met het schitterde argument: Er zijn niet genoeg afleveringen per jaar. Daarna was het: De gasten zijn niet altijd even goed. Dan bel je ons toch op en zeg je: 'Ik vind dit en dat niet helemaal goed'. Maar daar laat je er toch niet via via een soort oekaze, een bevel, uitgaat dat niemand meer met ons mag werken?"

"Dat zeiden we ook tegen die man. Maar die kwam dus met allemaal gelul. Dat is dan de baas van een net. Die zit dan een beetje zielig te zweten als een soort schoolkrantenredacteurtje. Ik dacht vroeger dat als je ouder wordt en je belangrijke mensen tegenkomt, dat die mensen dan betere verhalen zouden hebben en minder in hun broek schijten, maar dat was hier zeker niet het geval. Het was echt een zielig hoopje bangheid, die zich in allerlei bochten zat te wringen om maar niet te zeggen wat-ie moet zeggen", legt de cabaretier uit.

'Links georiënteerde rotzooi'
Bij RTL 4, dat DWHN in 2010 overnam, gaat de communicatie volgens Heertje een stuk efficiënter: "De coördinator van RTL stuurde ons voor de eerste aflevering een sms'je met: 'Als de kijkcijfers hoog zijn dan heb ik dat natuurlijk al gezegd en ben ik er heel trots op dat ik jullie binnen heb gehaald. Zijn ze heel laag dan is het duidelijk dat jullie met je grote bek en jullie links georiënteerde rotzooi snel moet ophoepelen.'"

Ook over het afkraken van andere RTL 4-programma's, zoals De Jongens Tegen De Meisjes dat Heertje 'De pantoffeldiertjes tegen de amoebes' noemt, heeft de cabaretier geen klachten gehad. Sinds de terugkomst DWHN op RTL 4 vorige maand blijkt de show opnieuw een hit, met hogere kijkcijfers dan de laatste seizoenen bij de TROS.


Raoul Heertje: 'Publieke omroep stel bange schijters'
(Foto: Fred Ernst / Nationaal Historisch Museum)