T-Mobile compenseert 1400 klanten na netwerkstoring

Vrijwel alle 1400 klanten van T-Mobile die zich vorig jaar meldden omdat ze hinder ondervonden door problemen met het netwerk van het telecombedrijf, hebben een vergoeding of ontbinding van hun contract gekregen. Dat meldt woensdag de Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO), die klachten inzamelde.

Verreweg de meesten van hen hebben de tegemoetkoming buiten de rechtszaal afgedwongen. In een kort geding dat de stichting vervolgens aanspande namens de overige gedupeerden werd met ongeveer honderd gedupeerden overeenstemming bereikt.

SMCO heeft uiteindelijk nog twintig klanten in hoger beroep vertegenwoordigd. De procedure werd voortijdig beëindigd omdat de stichting en het telecombedrijf een akkoord bereikten.

Vanwege capaciteitsproblemen op het mobiele datanetwerk 3G konden klanten van T-Mobile soms geen gebruikmaken van mobiel internet. De capaciteitsproblemen kwamen volgens het bedrijf door het grote succes van smartphones, vooral de iPhone. SMCO riep klanten die de problemen met het telefoonnnetwerk zat waren vorig jaar op zich te melden voor een collectieve rechtszaak. Ruim 1400 klanten gaven daaraan gehoor.

De stichting is blij dat er tot een 'bevredigende overeenstemming' met T-Mobile is gekomen en dat het bedrijf heeft aangetoond klachten van haar klanten serieus te behandelen.

Gedupeerden kregen bijvoorbeeld vier maanden abonnementsgeld terug, of mochten hun contract opzeggen met behoud van hun toestel, laat een woordvoerder weten. Ook een onbekend aantal klanten die niet naar de stichting waren gestapt, heeft een vergoeding gekregen.