OV-loket wil centraal punt voor geld terugvragen

Reizigers in het openbaar vervoer die hun geld willen terugvragen, moeten dat bij één centraal meldpunt kunnen doen. Daarvoor pleit het OV-loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer, dinsdag in een kwartaalrapport.

Nu heeft ieder vervoerbedrijf een eigen loket waar geld kan worden teruggevraagd. Dat kan bijvoorbeeld als iemand is vergeten uit te checken met een OV-chipkaart.

Inmiddels is er een bedrijf actief dat het terugvragen van het geld regelt, maar daar moet voor worden betaald. Dat zo'n bedrijf bestaat, toont volgens het OV-loket aan dat er behoefte is aan een centraal meldpunt.

Het is volgens het loket ook 'geen teken van kwaliteit' dat er grote verschillen bestaan in de regelingen voor het terugvragen van geld.

Het loket kreeg het eerste kwartaal 1446 klachten. Vooral in januari was het druk, toen kwamen 666 klachten binnen. Er was toen veel vertraging door het winterweer. Reizigers klaagden bij het loket ook over een gebrek aan coulance bij de NS.