Televisiereclame wordt minder luidruchtig

Het einde van de luidruchtige televisiereclame is in zicht. SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor de televisiereclame, stelt per 1 september nieuwe geluidseisen aan de aangeleverde reclamespots en promotiefilmpjes van programma's. Dat maakte de organisatie donderdag bekend.

Adverteerders die via SPOT hun materiaal op televisiezenders plaatsen, kunnen vanaf 1 september nieuwe richtlijnen voor het reclamegeluid aanhouden die op advies van de European Broadcast Union (EBU) zijn gebaseerd. Deze richtlijnen zorgen ervoor dat reclamespots hetzelfde geluidsniveau krijgen als de televisieprogramma's.

SPOT zal met ingang van 1 september alle reclameproductie die niet aan de nieuwe normen voldoet, zelf aanpassen. Vanaf 1 januari 2012 accepteert de stichting geen materiaal meer dat niet volgens de nieuwe geluidseisen wordt aangeleverd.

Tegelijkertijd met de introductie van de nieuwe geluidsnormen verplicht SPOT de reclamemakers om hun producties alleen in high definition televisieformaat aan te leveren. Dit omdat meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens digitale televisie heeft, aldus de organisatie.

SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services aan de adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. Onder meer RTL Nederland, SBS Broadcasting, AT5 en FOX Channels Benelux zijn erbij aangesloten.