'Volkorenbrood' Blue Band wordt 'vezelrijk'

Unilever vergelijkt het witbrood Blue Band Goede Start niet langer met volkorenbrood. In plaats van 'volkoren' spreekt het voortaan van 'vezelrijk'. De aanpassing volgt op een uitspraak van de Reclame Code Commissie. Unilever is met het brood genomineerd voor het Gouden Windei, een prijs voor het meest misleidende voedingsproduct.

"Door de uitspraak van de Reclame Code Commissie hebben wij de naam moeten veranderen. (...) We zijn al vanaf begin dit jaar bezig met een nieuwe verpakking en naam, dus de nominatie van het Gouden Windei heeft niets met de aanpassing te maken", aldus een woordvoerder van Unilever.

"Nadat wij vorige week met het nieuws kwamen dat Blue Band Goede Start een van genomineerden was voor het Gouden Windei, kregen we meteen een paar dagen later een telefoontje van Unilever dat ze bezig waren met de verpakking te veranderen. (...) Ik weet niet of het door de nominatie komt, maar ik denk wel dat de druk van Foodwatch heeft geholpen", aldus Foodwatch-directeur Bart van Opzeeland.

Ook producenten die niet bij de genomineerden horen, passen hun reclame aan, nadat Foodwatch erachter kwam dat sommige producenten logen over hun product. Mona veranderde bijvoorbeeld de tekst op de verpakking van Mona Drink Yoghurt Aardbei. Het heet nu Magere Drink Yoghurt met een vleugje aardbei. De claim dat er 0 procent vet in zit is verdwenen en er zit nu minder suiker in.

Vorige week werden de nominaties bekendgemaakt voor het Gouden Windei. Consumenten kunnen de komende weken nog beslissen welke fabrikant het afgelopen jaar het meest misleidende voedingsproduct heeft verkocht. Genomineerd zijn producten van Blue Band, Crystal Clear, Nestlé, Liga en Honig. De winnaar van de jaarlijkse prijs wordt op 8 juni bekendgemaakt.

Hier kan op de genomineerden gestemd worden.