'Games concurreren met Hollywood'

Games kunnen vallen onder kunst en Hollywood kijkt serieus naar ze als concurrerende entertainment. Dit zegt producer Fredrik Malmberg (Conan the Barbarian) in een interview met Eurogamer. Dit heeft vooral te maken met de passie, van zowel de spelers als de makers.

Hollywood kijkt een beetje angstig naar games, maar ze snappen de industrie nog niet helemaal. Malberg zelf denkt niet dat games echt een gevaar zijn voor Hollywood en de filmindustrie omdat fanatieke gamers vaak ook fanatieke filmkijkers zijn. Het zijn consumenten die precies weten wat ze willen.

"Hell, yeah!! Games are definitely an art form. So much passion goes into games, both from players and from people who make them. Hollywood is seriously looking at games but has a hard time understanding the business. I don't think games threaten Hollywood; in my experience gamers are usually uber-consumers when it comes to movies, too. Gamers are totally engulfed in whatever they like; they spot a turkey movie like they spot a turkey game. They're picky customers."

Malberg heeft met beide gewerkt en zowel games als films waren bevredigend, ondanks dat ze erg verschillend zijn. Je zou ook niet moeten kiezen, maar beide kunnen naast elkaar bestaan omdat ze andere ervaringen bieden. Games kunnen intensief zijn waar films kunnen inspireren op visueel en emotioneel vlak.

"Having worked in both mediums, they are very different but both satisfying in different ways. Why pick one over the other? We may spend hours gaming and be almost physically exhausted, but a great film is an inspiration both visually and emotionally that can carry long beyond the experience."

Conan the Barbarian is een film die, net als het origineel met Arnold Schwarzenegger, gebaseerd is op de verhalen van Robert E. Howard. Komende zomer gaat deze nieuwe film draaien in de bioscopen. De makers van de film werken ook nauw samen met Funcom. Funcom is de developer van MMO Age of Conan.

"I personally worked with the Age of Conan team from the start as well as with the whole creative team of the feature film. It was natural for me to introduce Age of Conan to the film design team, play the game with the writer and guide the director through some playfields. 

Age of Conan is inmiddels zo'n drie jaar op de markt en met de Savage Coast of Turan add-on wordt de film in de game verwerkt. Zo kunnen game en film van elkaars populariteit gebruik maken. Malmberg is er van overtuigd dat zowel film als game het fantastisch gaan doen de komende maanden.

Dat films en games samenwerken op dit niveau gebeurt niet vaak. Dat komt omdat van beide kanten er nooit echt veel respect is voor films gebaseerd op games en games gebaseerd op films. Een groot deel wordt vooral gemaakt om te cashen op het succes van de ander zonder dat ze er een eigen draai aan geven. Denk hierbij vooral aan de films van Uwe Boll (BloodRayne, Alone in the Dark en Postal). Toch zijn er succesvolle films als Resident Evil en Tomb Raider. Deze films nemen het universum van de games en geven er meer een eigen draai aan zonder de games exact te volgen. Andersom zijn de betere games gebaseerd op films ook losstaande verhalen: Batman Arkham Asylum en Chronicles of Riddick zijn voorbeelden hiervan. Het grote verschil is ook het verschil in tijdsduur. Een game kan zo 30 uur lang zijn terwijl een film het met 100 minuten moet doen.

"Games usually create believable worlds - a canvas to let your characters explore. Successful movies must lock in emotions and stories that people can relate to quickly. Games can have 20-30 hours of story for the audience, when a movie only gets 100 minutes. They're just different mediums. The best movie-based games are the ones that don't base them strictly on the movie but roam freely and carefully coincide with plots from the film."