'Social media maken werknemers creatiever'

Het gebruik van social media als Twitter en Facebook maakt werknemers creatiever, innovatiever en prikkelt tot nadenken. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen, blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van TNO.

De resultaten van het onderzoek van TNO weerspreken eerdere studies waaruit bleek dat mensen 'emotioneel uitgeput' raken door de constante en enorme informatiestroom van social media. Volgens het onderzoeksbureau kunnen bedrijven er juist hun voordeel mee doen als hun werknemers actief zijn op Twitter, Facebook of Linkedin.

"Sommige instellingen hebben het hele proces dat een werknemer moet volgen van a tot z vastgelegd in protocollen. Er wordt geen eigen inbreng van de werknemer verwacht en daardoor loopt het bedrijf innovatiekansen mis", stelt innovatiedirecteur Arbeid bij TNO Paulien Bongers. Volgens haar leidt inzet van sociale media tot langere en veelvuldigere contacten met de klant. "Je leert de klant bovendien beter kennen en dat kan leiden tot nieuwe ideeën."