Nominaties voor Gouden Windei bekend

Consumenten kunnen de komende weken beslissen welke fabrikant het afgelopen jaar het meest misleidende voedingsproduct heeft verkocht. De nominaties voor het Gouden Windei werden woensdag bekendgemaakt door Foodwatch. Genomineerd zijn producten van Blue Band, Crystal Clear, Nestlé, Liga en Honig.

De misleiding varieert volgens Foodwatch van onzinmarketing en gezondheidsclaims tot verschillende vitamines die niet in de producten zouden zitten. Producenten vragen hoge prijzen voor goedkope bestanddelen en zoeken bewust de randjes van de wetgeving voor voeding op.

"Fabrikanten liegen er stevig op los over hun producten", aldus een woordvoerder van Foodwatch. "Als we naar de leugens vragen, dan zwijgen ze, en verschuilen ze zich achter de wet of achter het 'geheim van de kok'."

Een van de genomineerde producten, de Limburgse asperge-crèmesoep van Honig bestaat volgens de organisatie vooral uit aspergearoma en smaakversterkers. Het aandeel aspergepoeder bedraagt slechts 0,5 procent. Dat komt neer op 3 centimeter asperge in een pan van 1,5 liter soep.

Het drankje Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem bevat volgens de consumentenorganisatie slechts één honderdste theelepel cranberry. Ook Liga Fruitkick Extra Framboos, het witbrood van Blue Band Goede Start en het Nestlé Fruitflesje Aardbei-Peer voor baby's zouden de consument uiteindelijk met een kluitje in het riet sturen.

Geen van de vijf producenten was bereid commentaar te geven op de nominatie van hun prodcuct. De winnaar van de jaarlijkse prijs wordt op 8 juni bekendgemaakt. Stemmen kan hier.