Source Engine 2 staat niet in de planning van Valve

Valve, ontwikkelaar van de Source Engine, heeft in een interview met Develop laten weten dat ze geen plannen hebben om een vervolg te bouwen op de succesvolle Source Engine. In plaats daar van wil Valve de huidige Source Engine laten evolueren middels updates en fixes. Gabe Newell, Valves President, legt het volgende uit:

"There are a lot of advantages on iterating on a mature and stable and shipped codebase, as opposed to starting over again. I think, when you see a game like DOTA 2, you'll see how developers can get a lot more out of Source than most companies can get from a scratch-built engine. I think that the incremental updates model has worked really well for us".

Verder licht Gabe toe hoe hun positie is ten opzichte van de 'licensing war' met bijvoorbeeld Epics Unreal Engine: 

"We're really happy if another studio wants to use our engine, but we're not going to go out there and try and muscle in on what Epic Games does. A few people have used our engine, and I think a few more will find it useful now that we have a PS3 edition". 

De Source Engine werd geïntroduceerd in 2004 en heeft ondertussen flink wat titels op zijn naam staan, waaronder de laatste release van Valve, Portal 2.