TomTom ziet potentiële groei voor nieuwe diensten

TomTom ziet een potentiële groei voor nieuwe diensten, zei topman Harold Goddijn in gesprek met Dow Jones Nieuwsdienst woensdag. Goddijn zei over de telefoon dat het percentage naar verwachting verder zal toenemen, zonder in detail te treden.

Op dit moment, na een gratis proefperiode, kiest 25 procent van de klanten voor een betaald abonnement op de Live-services die bestaan uit onder meer een real-time verkeersdienst, flitserinformatie en informatie over benzineprijzen. Op dit moment maken meer dan een miljoen klanten van TomTom in Europa gebruik van de live-diensten, waarvan het overgrote deel nog in de gratis proefperiode zit. Vanaf juni lopen veel gratis abonnementen af. De nieuwe diensten worden deze zomer in Amerika geïntroduceerd.

De nieuwe diensten zijn belangrijk voor TomTom omdat ze goed zijn voor hoge marges en de klap moeten opvangen als gevolg van de krimpende markt voor losse navigatiesystemen. Die krimp is de voornaamste reden voor het in Amsterdam gevestigde bedrijf om zijn omzetverwachting voor het hele jaar te verlagen.