Mens en techniek faalden bij Ketelbrug

Het ongecontroleerd omhoogkomen van de Ketelbrug op de A6 in oktober 2009 kon gebeuren door een combinatie van technische en procedurele fouten. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid donderdag. Bij het ongeluk ging de brug plotseling open. Daardoor knalden meerdere auto's tegen de rand van de brug.

Uit het onderzoek blijkt dat de brug met de noodbediening werd geopend zonder dat de slagbomen eerst naar beneden waren gelaten. Die noodbediening werd bovendien niet alleen in noodgevallen gebruikt, maar als alternatief voor de reguliere bediening van de brug.

Na het ongeluk heeft Rijkswaterstaat technische aanpassingen doorgevoerd waardoor het ongeluk zich niet meer kan herhalen. Ook zijn de procedures aangescherpt. Vorige maand werd het waarschuwinggssysteem van de brug vervangen.

Rijkswaterstaat gaat na of er meer bruggen en sluizen geopend kunnen worden zonder dat het verkeer eerst is stilgezet. De raad wijst daarbij op een ongeluk dat vorige week bij de Grevelingensluis in de N59 gebeurde. Daar kwam het brugdek iets omhoog, waarbij een gewonde viel en veel materiële schade ontstond.

Justitie heeft vorige maand aangekondigd dat de brugwachter die de brug bediende, vervolgd wordt. Hij zou op een verkeerde knop hebben gedrukt, en daardoor zwaar lichamelijk letsel hebben toegebracht.


Mens en techniek faalden bij Ketelbrug (Foto: Novum)