Peer ongekend populair

De peer is in Nederland bezig aan een opmars. De hoeveelheid grond die voor perenbomen wordt gebruikt, is de afgelopen jaren flink gestegen en de Nederlandse consument zette nog nooit zo gretig de tanden in deze vrucht.

De productie van de peren, in Nederland gaat het vooral om de soort Conference, neemt echter zo hard toe, dat de markt verruimd zal moeten worden. Anders dreigt een forse daling van de prijzen voor de fruitkwekers. Dit blijkt uit een marktverkenning van het Productschap Tuinbouw, dat de blik richt op Duitsland als een goede afzetmarkt voor de Nederlandse peren.

Het areaal van de perenbomen is gestegen van 6382 hectare in 2003 naar bijna 8000 hectare nu. In Nederland kwam vorig jaar 274 miljoen kilo peren van de bomen, waarvan 210 miljoen kilo Conference. Een Nederlands huishouden kocht afgelopen jaar gemiddeld 3,4 kilo Conference. Daarmee was de consumptie hier nog nooit zo groot, maar een verdergaande stijging van de oogst betekent volgens het productschap dat verruiming van de afzet toch nodig is.

Bij onze oosterburen blijft de consumptie van de Conference steken op een schamele 0,3 kilo per huishouden. Uit marktonderzoek blijkt dat voor Nederlanders en Duitsers geldt dat ze geen verstand hebben van peren en dat de consument de peer niet op het boodschappenlijstje zet. Wel wordt de peer gezien als een smakelijk tussendoortje en peren worden spontaan gekocht in de supermarkt. De peer zou 'een verleider' zijn, en de verkoop lijkt omhoog te kunnen door acties in de supermarkt, zo blijkt uit het marktonderzoek.

Peer ongekend populair
Peer ongekend populair (Foto: ANP)