Rare: stemcommando's zijn de toekomst van Kinect

Game-ontwikkelaars hebben pas tien procent van de mogelijkheden van Kinect benut. Zo zouden stemcommando's veel belangrijker moeten worden voor de bewegingsgevoelige camera. Dat heeft Scott Henson, studiobaas van gamestudio Rare, gezegd in een interview met vakblad MCV.

“We’re going to make using your voice much more front and centre – we’ve just scratched the surface on that,” aldus Henson. “The ability to say ‘Xbox Pause’ and it pauses is just the beginning. It’s magic, but it should be just like having a conversation moving forward." [...] “We’ll continue to advance and continue to make it better for both your body and your voice. I would say we’ve only scratched 10 per cent of the possibilities of what we can do with Kinect.”

De Xbox 360-camera werd eind vorig jaar op de markt gebracht. Inmiddels zijn er tussen de acht en tien miljoen Kinect-camera's verkocht. Ondanks het commerciële succes zijn gamers teleurgesteld in de simpele spellen voor de camera, maar Microsoft belooft beterschap op dat gebied. Begin juni onthult de techgigant nieuwe games tijdens de E3 Expo in Los Angeles.

Hoewel Kinect in Nederland wordt verkocht, zijn niet alle functies actief. Zo werken de stemcommando's niet. Met stemcommando's kunnen gamers met hun stem bijvoorbeeld een film opstarten of op pauze zetten. Binnenkort verschijnen er ook games die gebruikmaken van de stembesturingen. Microsoft is wel bezig met het uitbreiden van de talen die door stemcommando's worden ondersteund, waaronder Frans.